اموزش سئو

اموزش صفر تا صد سئو

اموزش سئو

اموزش صفر تا صد سئو

استراتژی ساخت لینک های مفید

استراتژی ساخت لینک های مفید

استراتژی ساخت لینک های مفید

قانون ساختن بک لینک به این شکل است :

آیا اگر گوگل و مسئله سئو وجود نداشت، شما لینکی در اینجا قرار می دادید؟

در این مقاله در مورد لینک های طبیعی صحبت می شود، مانند لینک های داخلی که شما در نوشته های خودتان قرار میدهید و همچنین لینک های طبیعی که از راه هایی مانند پست مهمان نسیب سایت شما می شود.

برای ساخت لینک های مفید، مانند یک استفاده کننده فکر کنید و نه مثل یک سازنده محتوا

مهمترین نکته در لینک سازی طبیعی این است که واقعا خواننده در کجای متن انتظار قرار گرفتن یک لینک را دارد؟ زمانی که محتوا تولید می کنید، درباره جایی که استفاده کننده بطور عادی میخواهد لینک را ببیند فکر کنید. این گونه شما چیزی ساخته اید که جذاب تر است.

متاسفانه ما مقاله ها و مطلب هایی را می بینیم که در آن کلمات بسیار زیادی لینک شده اند، که این تعدد لینک ها به دو صورت است: گاها نویسنده به صورت مازاد از لینک های سایت خود در نوشته استفاده می کند و گاها این ها لینک های تبلیغاتی و به قولی خریداری شده یا رپورتاژ آگهیهستند. که در هر دو حالت مورد پسند خواننده نیست و گاها او را از نوشته و حتی سایت زده می کند!

برای کسب اطلاعات در مورد امنیت اطلاعات میتوانید به سایت seosec مراجعه و وارد صفحه اموزش امنیت اطلاعات شوید

عوامل موثر بر سئو

هر بازاریابی می‌داند که محتوا نقش بسزایی در جذب کاربر دارد و یکی از معیارهای اصلی سئو محتوایی است که هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو بهینه شده باشد.

مقالات خوب، فیلم های جالب و تصاویر چشمگیر، شانس جذب بازدیدکنندگان جدید به وبلاگ شما را افزایش می دهد. بررسی های مثبت کاربر و زمان نگهداری طولانی مدت نیز به طور مثبت به رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر می گذارند. همواره استانداردها و قواعد مشخصی برای ساختار و اسکلت بندی سایت وجود دارد که پیروی از آنها برای کسب جایگاه معتبر و سئوی بهینه ضروری ست. در بخش آموزش سئو هانت می‌توانید بیشتر در مورد این حوزه بدانید.
معیار مهم برای موفق بودن جستجوگر SEO عملکرد سایت است. هنگام بهینه سازی عملکرد وب سایت شما باید به موارد زیر توجه کنید:

  • محیط میزبانی مناسب، CPU ، حافظه، فضای هارد دیسک
  • طرح بندی مناسب برای تلفن همراه یا به صورت یا جداگانه
  • قالب طراحی (تم ها)
  • پلاگین ها و اسکریپت های استفاده شده
  • چک کردن منظم پایگاه داده
  • محتوا
  • فشرده سازی تصاویر
  • کدهای منبع HTML، CSS، JavaScript

برای هر پست وبلاگ، ابتدا باید یک موضوع واضح را تعریف کنید که از طریق کل متن ادامه پیدا کند یا معرف آن متن باشد. این کار باعث افزایش احتمال پیدا شدن مقاله در موتورهای جستجوگر می شود. همچنین مهم است که کلمات کلیدی را مطابق با محتوا قرار دهیم، با تمرکز بر یک یا دو کلمه اصلی می توان این کار را انجام داد. کلمات کلیدی طولانی (ترکیبی از چندین کلمه برای جستجو) نه تنها برای رتبه بندی موتورهای جستجو، بلکه برای دستیابی کاربرانی که در جستجوی محتوای خاصی هستند، موثر است.

قرار دادن کلمات کلیدی برای سئو

هنگامی که تحقیق کلمه کلیدی برای بهینه سازی سایت خود را تکمیل می کنید، باید اصطلاحات جستجو را در مکان های مناسب قرار دهید: مثلا در قسمت عنوان و یا در قسمت اصلی سایت . اطمینان حاصل کنید که اضافه کردن کلمه کلیدی روی خوانایی تاثیر نمی گذارد. اگر کلمات کلیدی نا متناسب استفاده شود، ممکن است شما به عنوان هرزنامه کلیدی جریمه شوید. بسیار مهم است که کلمات کلیدی اصلی در مکان های زیر نمایش داده شود:

  • آدرس: یکی از اولین چیزهایی است که توسط پردازشگرهای موتور جستجو پردازش می شود. از آنجا که هر پست تحت یک URL منحصر به فرد منتشر می شود، شما می توانید یک یا دو کلمه کلیدی را در اینجا اضافه کنید. با یک ساختار URL خوب که نشان دهنده نحوه دسته بندی پست های شما می‌باشد، می توانید کاربر راحت تر کنید. در کل انتخاب آدرس درست برای مقاله، تاثیر بسیار خوبی بر سئو دارد.
  • تگ عنوان (headline): عنوانی که کاربر جستجو می کند در لیست اولیه نتایج جستجو نمایش داده می شود. این کار باعث می شود پردازشگرها و کاربران با دیدن اولین نشانه یا کلمه از موضوع مورد نظر خود، متن را پیدا کنند.
  • شرح یا Description: شرح یک متن کوتاه است که در نتایج جستجو همراه با عنوان ظاهر می شود. با این کار می توانید خوانندگان را با اطلاعات بیشتر در مورد محتوای پست وبلاگ فراهم کنید. شرح باید حداقل یک کلمه کلیدی باشد.

تاثیر لینک های داخلی بر سئو

لینک های داخلی اغلب نادیده گرفته می شوند، اما، با این وجود، یک صفحه مهم در SEO برای وبلاگ ها است. اگر شما می توانید مقالات قدیمی تر مرتبط با مقاله فعلی که در حال کار بر روی آن هستید پیوند دهید، باید این کار را انجام دهید. با انجام این کار، شما نه تنها زمان ماندن خوانندگان خود را افزایش می دهید، بلکه احتمال اینکه سایت خود را که توسط موتورهای جستجو ثبت شده و فهرست شده است افزایش می دهد. برای بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا پلاگین هایی وجود دارند که به طور خودکار مقالات مرتبط را پیوند می دهند همچنین می توانید لینک ها را به صورت دستی تنظیم کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان به وب سایت دادپلاس مراجعه نمایید

عوض کردن دامنه بدون از دست رفتن رنک

اگر قرار است به هر دلیلی آدرس دامنه سایت خود را عوض کنید، باید تمام آدرس های سایت قبلی را با رعایت اصول و قوانین سئو ریدایرکت کنید. اگر به درستی عمل ریدایرکت را انجام ندهید، رنک سایت شما افت خواهد کرد. برای این کار را به درستی انجام بدهید، مراحل زیر را طی کنید.

راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید

در بسیاری موارد راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید همراه با تصمیمات دیگری مانند تغییر هاست یا گواهی SSL انجام میشود. پیشنهاد میکنیم که هر یک از این تصمیمات در بازه های زمانی مجزا و به صورت کاملا مستقل انجام شود.

برای راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید یک هاست جدید بر روی همان سروری که سایت قبلی قرار دارد تهیه کنید که از نظر امکانات، IP و DNS کاملا مشابه باشند. راه اندازی دامنه جدید با یک DNS متفاوت ممکن است ریسک از دست رفتن جایگاه را افزایش دهد.

سایت خود را بر روی دامنه و هاست جدید راه اندازی کنید و از عملکرد صحیح تمام صفحات و آدرس های آن مطمئن شوید. بسیاری از سایت ها در این مرحله لینک های موجود در منو، سایدبار، فوتر و حتی محتوای صفحات را به روز رسانی نمی کنند و این آدرس ها همیشه به سایت قبلی باقی می ماند.

فرآیند ثبت سایت در گوگل را برای دامنه جدید انجام داده و کلیه تنظیمات آن شامل معرفی نقشه سایت، تعیین دامنه اصلی، تهیه فایل robots.txt و … در پنل وبمستر را انجام دهید.

مراحل انتقال رنک سایت قدیم به جدید

برای این که رنک سایت قدیم را به سایت جدید منتقل کنید، باید مراحل زیر را طی کنید.

ایجاد نقشه سایت XML

اولین مراحله از ایجاد هدایتگر صحیح برای آدرس‌ها ساخت یک فایل XML از نقشه سایت (Sitemap) می‌باشد. آسان‌ترین راه برای ایجاد نقشه سایت استفاده از ابزارهای آنلاین مثل Xenu Link Sleuth یا Screaming Frog است. پس از آن که توسط این ابزارها به صورت خودکار گزارشی از متا تگ‌های عنوان صفحات (Title Tags) و توضیحات متا (Meta Description) در وبسایتتان دریافت کردید، یک بار هم بصورت دستی بررسی کنید که تمامی صفحات وبسایت در نقشه سایت درج شده باشند. همچنین بهتر است که لیستی از لینک‌های صفحات سایتتان در سایت‌های دیگر را به دست آورید. این کار را هم می‌توانید از طریق ابزارهای آنلاین مثل Open Site Explorer و Majestic SEO Tools انجام دهید. سپس بر اساس سایت مپ به دست آمده از ابزارهای فوق و این لینک‌ها سایت مپ جامع‌تری ایجاد کنید.

تطبیق صفحات با یکدیگر

پس از آنکه لیست کاملی از URLهای دامنه قدیمی تهیه کردید، باید تصمیم بگیرید که هر URL به چه آدرسی هدایت شود. برای این منظور باید یک سایت مپ از لینک‌های دامنه جدید ایجاد نموده و سپس آدرس‌های دامنه قدیمی را با آدرس صفحات در دامنه جدید تطبیق دهید. اگر تغییرات زیادی در ساختار URLها ایجاد نکرده باشید، انجام این کار نسبتا آسان است. اگر بتوانید به گونه‌ای عمل کنید که ساختار URLها در هر دو وبسایت یکسان باشد، مراحل تغییر دامنه بسیار آسان‌تر خواهد شد. به عنوان مثال اگر آدرسی در سایت قبلی به صورت http://olddomain/page1 باشد و در وبسایت جدید به صورت http://newdpmain/page1 آدرس دهی شود، هدایت آدرس‌های قدیم به آدرس‌های جدید بسیار آسان‌تر خواهد بود. اما اگر ساختارها یکی نباشند کار کمی پیچیده می‌شود، تا جایی که حتی ممکن است لازم باشد برای هر ارجاع از آدرس قدیمی به آدرس جدید کدی جداگانه نوشته شود. اگر نتوانید آدرس های قدیمی را به یک لینک مناسب در دامنه جدید هدایت کنید، تاثیرات منفی بسیاری بر روی سئوی سایت ایجاد خواهد شد.

ساخت ریدایرکت 301 (301Redirection) در فایل htaccess

پس از تست هدایت URLها (در یک محیط تستی) از دامنه قدیمی به دامنه جدید و اطمینان از صحت عملکرد آن‌ها می‌توانید اقدام به ایجاد یک هدایتگر از نوع 301 در سرور سایتتان نمایید. با انجام این کار تمامی URLهای دامنه قدیمی به URL معادل در دامنه جدید منتقل می‌شوند. هدایتگر 301 به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که تغییر URLها از دامنه قدیم به دامنه جدید به صورت دائم انجام شده است و سئوی دامنه قدیم می‌بایست برای دامنه جدید در نظر گرفته شود.
برای ایجاد ریدایرکت 301 راه‌های مختلفی وجود دارد اما متداول‌ترین آن‌ها درج کدهای لازم در فایل .htaccess برای سرویس‌های لینوکسی و فایل web.config برای سرویس‌های ویندوزی می‌باشد.
ریدایرکت 301

برای دریافت بهترین وکیل میتوانید به وب سایت دادپلاس مراجعه نمایید

جستجو های موبایل بیشتر از دسکتاپ است

برای این که وب سایتی داشته باشید که در نتایج موتور جستجوی گوگل رنکینگ بالاتری داشته باشد، باید نسخه موبایل کارآمدی داشته باشید. چرا که کاربران موبایل بیشتر از دسکتاپ شده است. سال گذشته بیانیه های غیر رسمی از چندین کارمند گوگل انتشار یافت که بیان کرده بودند، میزان عبارات جستجو شده با موبایل برای بعضی عبارات از میزان جستجو بروی دسکتاپ ها بیشتر شده است.

هم اکنون جستجوهای گوگلی که بوسیله موبایل انجام می شود در ده کشور شامل آمریکا و ژاپن بیشتر از جستجوها بروی کامپیوترهای شخصی شده است.” هرچند جزییات بیشتری درباره اینکه در دیگر کشورها نسبت جستجوهای موبایلی و دسکتاپ به چه میزان تغییرات داشته و با چه نسبتی در حال رشد است را در اختیار ما قرار داده نشد.

گوگل بیان کرده بود که تعریف جستجوهای موبایلی شامل جستجوهای بروی مرورگرهای موبایل و همچنین جستجوهایی که از طریق اپلیکشن موبایل جستجوی گوگل می شود. که تا کنون این شرکت سهم هریک ازین ورودی ها را به طور مشخص بیان نکرده است.

گوگل ٬ تبلت ها را جزو دسته بندی دسکتاپ ها قرار می دهد و در نتیجه وقتی صحبت از موبایل ها می شود منظور فقط گوشی های هوشمند است و نه دستگاه های دیگر.

شرکت Comscore قبل تر یک گزارش درباره حجم جستجوهای دسکتاپ ها و تبلت ها و موبایل های هوشمند در آمریکا منتشر کرد. این شرکت گفته بود در چهارماهه آخر سال میلادی ۲۰۱۴ جستجوهای موبایل (تبلت ها و گوشی های هوشمند) حدودا ۲۹ درصد کل جستجوها را شامل می شود٬ که این رقم برای کل جستجوها در تمام اینترنت اندازه گیری شده است.

چیزی که حالا گوگل بیان کرده است با نتایجی که شرکت comScore گفته بود تناقضی را نشان می دهد و می توان نتیجه بگیریم که اطلاعات شرکت comScore صحیح نمی باشد و یا رشد جستجو بروی موبایل ها خیلی با سرعت بیشتری نسبت به آنچه پیش بینی شده بود در حال رشد است یا ترکیبی ازین توضیحات می تواند در کل صحیح باشد.من از شرکت گوگل درخواست کردم که بروی داده های شرکت comScore نظری بدهد که آنها این درخواست من را نادیده گرفتند.

این داده ها و اطلاعات جدید در ابزارهای مختلفی مانند AdWords جدید و Google Display Network و رونمایی های آپدیت های جدید در حال انتشار است. گینی ماروین در مقاله ای با جزییات بیشتری در این رابطه بحث کرده است و درباره اخبار جدیدی از تغییرات گوگل در رابطه با قالب جدید تبلیغات گوگل و ابزارهای اتوماتیک جدید در جستجوها و همچنین در نمایش تبلیغات و ابزارهای جدید اندازه گیری و قابلیت های رتبه بندی که بروی میزان نمایش های آنلاین و همچنین اندازه گیری های آفلاین تاکید می کند. در بخش آموزش سئو وب سایت هانت می‌توانید بیشتر در مورد این حوزه اطلاعات کسب کنید.

تست نسخه موبایل گوگل

برای این که وب سایت خود را برای موبایل فرندلی (mobile-friendly)، بودن تست کنید، به لینک زیر مراجعه نمایید.

برای دریافت یک وکیل خوب میتوانید به سایت دادپلاس مراجعه نمایید

بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (Search engine optimization) یا به اختصار seo، فرایندی برای بالا بردن رنک وب سایت و بدست آوردن جایگاه بهتر در نتایج جستجو است. در این مقاله شما را با اصطلاحات رایج سئو آشنا خواهم کرد.

جستجوی ارگانیک (Organic search)

هنگامی که یک کلمه یا عبارت را در Google یا یک موتور جستجوی دیگر تایپ میکنید و برای رسیدن به پاسخ خود بر روی یک نتیجه کلیک می کنید، در حال انجام جستجوی ارگانیک هستید. در حال حاضر گوگل ابتدا نتایج تبلیغاتی adwords را با علامت ad علامت گذاری شده را نمایش داده و بعد از آن ممکن است از Featured  snippet استفاده کند و سپس Organic search را نمایش می‌هد.

نمایش نتیجه به صورت خاص (Featured snippet)

برای این که گوگل مطلبی از سایت شما را به پاسخ کاربر نزدیک بداند و به صورت خاص نمایش بدهد نیازی نیست که کاری انجام بدهید، بلکه باید از نظر گوگل مطلب شما بهترین جواب برای کابر باشد.
نتیجه ویژه گوگل

کلمات کلیدی (keywords)

کلمه کلیدی به موتور جستجو می گوید که موضوع وب سایت و یا حتی مقاله شما در چه موردی است. هنگامی که شما یک جستجو انجام می دهید، Google صفحاتی را جستجو می کند که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با جستجوی شما هستند. این به این معنی نیست که نتایج به دست می آید که عبارت دقیقی را که جستجو می‌کنید را نشان می دهد.

گوگل به اندازه کافی هوشمند است تا نتایجی را که با هدف جستجو شما مطابقت دارد. گوگل در الگوریتم rankbrain از هوش مصنوعی استفاده می کند. در بخش آموزش سئو هانت می توانید بیشتر در مورد این حوزه آشنا شوید.

عبارت مورد جستجو (Search query)

چیزی که در کادر جستجوی گوگل تایپ می کنید یک پرس و جو یا کوئری جستجو است. اگر شما در گوگل جستجو کنید(Googled)، “آیا بهترین گیتار الکتریکی است؟” به شما یک سایت که توصیه هایی در مورد گیتار را دارد را معرفی می کند. در بین نتایجی که گوگل به شما نشان داده نتایجی مانند بهترین گیتار برای افراد مبتدی و یا 10 برند معروف گیتار را مشاهده خواهید کرد. گوگل آنقدر باهوش است که بداند شما به دنبال چه چیزی هستید.

تگ های HTML

زبان نشانه گذاری (HTML) چیزی است که به مرورگر می گوید که چگونه وب سایت شما را نمایش دهد. تگ های HTML صفحه شما را به بخش های مختلف تقسیم می کنند که به روش های مختلف فرمت شده اند. برای موتور جستجو هدرها و متاهای توصیفی بیشتر اهمیت دارند.

هدرها (Headers)

در صفحات وب، قطعاتی که در حروف بزرگتر و حجیم هستند معمولا هدر یا تگهای عنوان هستند. به عنوان مثال، عنوانی که در بالای این مقاله مشاهده میکنید، یک برچسب <h1> است. در پایین آن تگ های <h2> هستند که برای بخش های اصلی مقاله استفاده می شوند. استفاده از کلمات کلیدی قوی برای تگ های <h1> و <h2> به صفحه رتبه بندی شما کمک می کند و برای سئو بسیار مناسب هستند.

تگ عنوان (Title tags)

بعد از جستجو در لیستی که گوگل به شما نشان می دهد، سرتیتر مطلب همان تگ عنوان است. عنوان ها معمولا در تگ <h1> نوشته می شوند. برای این که از شر عنوان بلند احت شویم از تگ عنوان استفاده کرده و عنوانی کوتاه تر را برای مطلب خود در نظر می‌گیریم.

متای توضیحات (Meta descriptions)

Meta descriptions توضیحی کوتاه و کمتر از 320 کاراکتر در مورد نتیجه ای است که گوگل برای شما انتخاب کرده است. اگر از متای توضیحات در سایت خود استفاده نکنید، گوگل باهوش! خودش 320 کاراکتر اول را برای توضیحات مطلب سایت، انتخاب می کند.

لینک ها (Links)

لینک ها بخش های قابل کلیک متن هستند که شما را به یک صفحه وب دیگر منتقل می کنند. بخشی از پیوند که روی آن کلیک میکنید (معمولا زیر خط دار و با رنگ متفاوت) متن لینک است. در ضمن استفاده از لینک های داخلی (پیوندهایی که از یک صفحه از وبسایت شما به یک صفحه دیگر آن ارتباط می دهند) می توانند در بهبود رنک سایت شما در نتایج جستجو تاثیر خوبی بگذارند.

برای دریافت وکیل در مشهد میتوانید به وب سایت دادپلاس مراجعه نمایید