اموزش سئو

اموزش صفر تا صد سئو

اموزش سئو

اموزش صفر تا صد سئو

انواع صندوق‌های قابل‌معامله در بورس ( ETF)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، یکی از روش‌های پرطرفدار سرمایه‌­گذاری است که از ریسک معقولی برخوردار بوده و افراد می­‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی معقولی را از آن داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ی افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده­‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

برای دریافت بهترین سیگنال بورس به سایت کاری بورس مراجعه نمایید


به طور کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه دسته از ابزارهای مالی سرمایه­‌گذاری می‌­کنند که عبارتند از :


اوراق دارایی (سهام)

اوراق بدهی (اوراق قرضه شرکتی)

اوراق مشارکت دولتی (بدون ریسک)

بازده و واحدهای صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری، با استفاده از ارزش خالص دارایی یا NAV ارزیابی و قیمت‌گذاری ­می‌­شود. ارزش خالص دارایی یا  (Net Asset Value(NAV، برابر است با مجموع تمام دارایی‌ها منهای تمام بدهی‌هایی  که در یک سبد قرار می‌گیرد، تقسیم بر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق. یکی از معروف­ترین صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری، صندوق سرمایه­‌گذاری قابل معامله در بورس(EXCHANGE TRADED FUND) یا ETF نام دارد که مانند یک سهم در بازار سرمایه معامله و قیمت آن از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. ETF ها ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند. واحدهای این صندوق‌های قابل معامله، در بازار بورس اوراق بهادار و با قیمتی نزدیک به NAV دادوستد می‌شوند.

برای خرید نوره با شماره 09030573542 در تماس باشید

ارزش مبنای هر واحد سرمایه­‌گذاری در صندوق‌­های قابل معامله ۱۰,۰۰۰ ریال است و NAV آنها هر ۲ دقیقه یکبار محاسبه می‌گردد. دوره فعالیت این صندوق‌ها به‌صورت نامحدود بوده و حداقل و حداکثری برای سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی در این صندوق‌ها در نظر گرفته نشده است. بازخرید واحدهای این نوع صندوق‌ها در کوتاه مدت بدون پرداخت جریمه امکان‌پذیر بوده و دوره پرداخت وجه بازخرید واحدها حداکثر یک روزکاری است. به همین دلیل این صندوق‌ها از نقدینگی و شفافیت قیمت نسبتاً بالایی برخوردارند.


چگونه ETF بخریم؟

خرید واحدهای ETF، مستلزم دارا بودن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. واحدهای خریداری شده با نام هستند و گواهی خرید مربوطه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه صادر می‌شوند. صندوق‌های ETF از تمام دفاتر کارگزاری‌ها و سامانه برخط معاملات قابل معامله هستند که این امر، سرمایه‌گذاری در ETF و خروج از آن را بسیار آسان نموده است. با خرید و فروش واحدهای صندوق‌های ETF، درصدی به عنوان کارمزد معاملات از حساب سرمایه‌گذار کسر می‌گردد؛ اما به استناد مفاد تبصره ۱ ماده ۷ “قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ” بابت نقل و انتقال واحدهای سرمایه‌گذاری و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آنها، هیچگونه مالیاتی اخذ نمی‌گردد. همچنین کارمزد خرید و فروشاین صندوق‌ها بر اساس شرایط معامله آن‌ها بر اساس نرخ کارمزد مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است.

برایخرید خرما بمبا شماره 09030573542 در تماس باشید

ارزش خالص دارایی‌های این صندوق­‌ها به لحظه محاسبه و به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد. صندوق‌ها معمولاً هیچ تقسیم سودی ندارند و همه سود سرمایه‌گذاری‌­های صندوق در NAV آن خلاصه می‌شود. از دیگر مزیت‌های  ETF، ارزان بودن آنها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است. زیرا خریداران ETF از طریق کارگزاران بورس، معاملات خود را انجام می‌دهند و بنابراین هزینه‌های بازاریابی برای صندوق وجود ندارد و به دلیل اینکه بیش‌تر آن‌ها به شکل منفعل مدیریت می‌شوند، معمولاً هزینه‌های کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های دیگر دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.